Asiantunteva kumppani yritys- ja asiakaslahjoihin
Yli 20 vuoden kokemus yrityslahjoista, asiakaslahjoista, päähineistä ja yritystekstiileistä. Olemme toimittaneet yli miljoona pipoa ja lippalakkia sekä palvelleet yli 15 000 yritys- ja jälleenmyyjäasiakasta. Autamme valitsemaan arvolahjat, jotka sopivat avainasiakkaille, päättäjille ja henkilöstölle.
Prestige-arvolahjat, jotka kestävät käyttöä
Valikoimassa on tutkittujen periaatteiden mukaisia yrityslahjoja: käytännöllisiä, laadukkaita ja saajan identiteettiin sopivia tuotteita. Esimerkiksi Global-veitset, Scanpan-paistinpannut, SACKit-audiotuotteet sekä EU:ssa valmistetut merinovillapipot toimivat pitkäikäisinä arvolahjoina.
Tutkimukseen perustuva lahjasuunnittelu
Hyödynnämme kansainvälisiä tutkimuksia yrityslahjoista ja lahjapsykologiasta, jotta lahjat tukevat asiakassuhdetta eivätkä herätä epäluuloa. Lahjan arvo sovitetaan suhteen vaiheeseen, ja panostamme personointiin, hillittyyn brändäykseen ja vastaanottajan identiteettiin sopiviin valintoihin.
Päähineet & arvolahjat yhtenä kokonaisuutena
Cofee- ja Sabbot-päähineet ovat ZigiZagin ydinosaamista. Voit yhdistää merinovillapipot ja lippalakit prestige-arvolahjoihin yhdeksi lahjakokonaisuudeksi – sama brändi-ilme, eri käyttötarkoitukset tärkeimmille sidosryhmille.
Haluatko yrityslahjan, joka tuntuu arvolahjalta?
Yhdistä prestige-arvolahjoihin EU:ssa valmistetut merinovillapipot ja lippalakit omalla logolla. Kysy myynniltämme ehdotukset avainasiakkaiden ja henkilöstön arvolahjoiksi »
Valitsemme yrityslahjoihin ja Prestige-arvolahjoihin vain tuotemerkkejä, joiden laadun, saatavuuden ja toimitusketjun tunnemme. Siksi löydät valikoimasta esimerkiksi Cofee- ja Sabbot-päähineet, Scanpan- ja Global-keittiötuotteet sekä SACKit-audiotuotteet – pitkäikäisiä lahjoja, jotka istuvat vaativankin vastaanottajan käteen. Prestige-kategorian tuotteet sopivat erityisesti avainasiakkaille, päättäjille ja henkilöstön arvolahjoiksi, kun haluat yhdistää käytännöllisyyden, laadun ja harkitun viestin.





Suodattimet
Yrityslahjoja ja arvolahjoja tuhansille yrityksille ZigiZagi on toimittanut yrityslahjoja, asiakaslahjoja ja arvolahjoja yli 15 000 yritykselle ympäri Suomea – Oulusta käsin, mutta valtakunnallisesti. Prestige-kategorian lahjat on suunnattu erityisesti päättäjille, pitkäaikaisille asiakkaille ja henkilöstön merkkipaikkoihin. Asiakkainamme on niin valtakunnallisia brändejä kuin alueellisia toimijoita.





Tutkimus: mitä yrityslahjoista ja asiakaslahjoista oikeasti tiedetään?
Tutkimusten mukaan oikein valitut yrityslahjat ja asiakaslahjat vahvistavat asiakassuhteita, lisäävät koettua arvostusta ja tukevat brändimielikuvaa – kunhan lahja on käytännöllinen, laadukas, kohtuullisen hintainen ja vastaanottajan identiteettiin sopiva (mm. Beltramini 1992, 2000; Danhammer 2014; Liu ym. 2022).
Mitä yrityslahjat ja asiakaslahjat ovat tutkimuksen mukaan?
Suomalaisessa opinnäytetyössä (Danhammer 2014) liike- ja yrityslahjat kuvataan osaksi yrityksen markkinointiviestintää: harkittuja lahjoja asiakkaille, kumppaneille ja sidosryhmille, joiden tarkoitus on kiittää, vahvistaa suhdetta ja tukea muuta viestintää.
Kansainvälisissä corporate gifting -raporteissa yrityslahjat nähdään keinona:
- vahvistaa asiakas- ja kumppanuussuhteita,
- näyttää arvostusta avainasiakkaille ja päättäjille,
- tukea brändin mielikuvaa (laatu, vastuullisuus, premium).
Asiakaslahja on tyypillisesti kohdennettu lahja nykyiselle tai potentiaaliselle asiakkaalle (esim. joululahja, merkkipäivälahja, projektin päätöslahja), kun taas yrityslahja voi kohdistua myös henkilöstöön (henkilöstölahjat, palkitsemiset) – oli yritys sitten Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa tai Oulussa.
Parantavatko yrityslahjat oikeasti asiakaskokemusta?
Kontrolloiduissa kenttäkokeissa (Beltramini 1992, 2000) asiakkaat, jotka saivat pienen business-lahjan, arvioivat antajayrityksen hinnan, laadun, palvelun ja toimituksen paremmaksi kuin vertailuryhmä, joka ei saanut lahjaa.
- Yrityslahja koetaan aidoksi kiitokseksi, jos arvo on linjassa suhteen kanssa.
- Lahjan saaneet olivat halukkaampia jatkamaan yhteistyötä ja ostamaan lisää.
- Ei-lahjaryhmässä tyytyväisyys jopa laski ajan myötä.
Uudemmat B2B-gifting-raportit (mm. Sendoso ja muut corporate gifting -case-raportit, kuten Clove & Twine) tukevat samaa: hyvin kohdennetut yrityslahjat voivat parantaa asiakasuskollisuutta, tapaamisprosentteja ja voittoprosentteja erityisesti avainasiakkaissa.
Kuinka kallis yrityslahja saa olla?
Lahjapsykologian tutkimus (Liu ym. 2022) osoittaa, että antajat ylikorostavat hintaa: he ajattelevat, että kalliimpi lahja on aina parempi. Vastaanottajille tärkeämpää on lahjan osuvuus ja ajatus kuin pelkkä euroarvo.
Tuore asiakassuhdetutkimus (Bauer, Leung & Palmatier 2024) puhuu kolmesta vyöhykkeestä:
- Under-investment: liian halpa lahja tärkeälle asiakkaalle → pettymys.
- Over-investment: liian kallis lahja varhaisessa suhteessa → epäluulo (“mitä tästä halutaan vastineeksi?”).
- Targeted zone: arvo vastaa suhteen pituutta ja liikevaihtoa → kiitollisuus ja parempi tulos.
Käytännössä paras arvolahja on kohtuuhintainen, mutta selvästi perus-swagia laadukkaampi – esimerkiksi merinovillapipo omalla logolla varastomallina , täysin kustomoitu premium-merinovillapipo , laadukas keittiöveitsi tai premium-reppu avainasiakkaalle, jonka kanssa suhde on jo vakiintunut.
Minkälaisia lahjoja asiakkaat oikeasti arvostavat?
Sekä Danhammerin (2014) työ että lahjapsykologian artikkelit (Branco-Illodo & Heath 2020) ja kuluttajatutkimukset (PPAI 2023; ClientGiant 2023) tiivistävät saman johtopäätöksen:
- Käytännöllisyys: lahja menee oikeasti käyttöön – esim. pipo, reppu, juomapullo, laadukas keittiötuote.
- Laadukkuus: lahja tuntuu paremmalta kuin perusmainoskrääsä ja heijastaa yrityksen laatutasoa.
- Identiteetin tuki: lahja sopii saajan elämäntapaan ja arvoihin (esim. vastuullinen EU-tuote vastuullisuusbrändille).
- Hienovarainen brändäys: hillitty logo koetaan lahjana, ei mainoskyltinä.
PPAI:n kuluttajatutkimuksen mukaan 78 % ihmisistä nauttii yritysten promo- ja lahjatuotteista ja haluaisi saada niitä useammin – kun ne ovat laadukkaita ja hyödyllisiä arjessa.
Mitä tutkimus sanoo henkilöstölahjoista?
Corporate gifting -tilastot (GiftAFeeling 2025 ja HR-raportit) kertovat, että henkilöstölahjoilla on selvä yhteys koettuun arvostukseen ja motivaatioon.
- Noin 78 % työntekijöistä kokee itsensä arvostetummaksi merkityksellisen lahjan jälkeen.
- 69 % raportoi motivaation kasvavan personoidun lahjan myötä.
- Lahjat parantavat suhdetta esihenkilöön ja lisäävät sitoutumista työnantajaan.
Tutkimusten mukaan parhaita henkilöstölahjoja ovat hyvinvointia tukevat ja arkea helpottavat tuotteet (esim. laadukkaat vaatteet, päähineet, tekniikkalahjat, kodin ja vapaa-ajan tuotteet) yhdistettynä aitoon kiitosviestiin.
Yhteenveto: resepti tutkitusti toimivalle yrityslahjalle
Kun eri tutkimukset (Beltramini 1992, 2000; Danhammer 2014; Liu ym. 2022; Chan & Mogilner 2017; PPAI 2023; GiftAFeeling 2025) yhdistää, toimiva yrityslahja näyttää tältä:
- Käytännöllinen: lahjaa käytetään oikeasti – esim. merinovillapipo omalla logolla , lämpimät kinttaat , reppu tai premium-keittiöveitsi .
- Laadukas ja vastuullinen: EU- tai kotimainen tuotanto, läpinäkyvät materiaalit ja toimitusketju.
- Hintatasoltaan sopiva: ei liian halpa (under-investment) eikä epäilyttävän kallis (over-investment).
- Identiteettiin sopiva: vahvistaa vastaanottajan omaa kuvaa itsestään ja yrityksestään.
- Hienovaraisesti brändätty: lahja on ensisijaisesti saajan käytössä, logo tukee kokonaisuutta.
- Perusteltu ja personoitu: lyhyt kiitos tai selitys miksi lahja annetaan juuri nyt – erityisen tärkeää arvolahjoissa.
Käytännössä tämä voi olla esimerkiksi täysin kustomoitu merinovillapipo ZigiZagin EU-tehtaalta, premium-keittiöveitsi , laadukas reppu tai hyvin suunnitellut talvikinttaat – valittuna niin, että se sopii kohderyhmän arkeen ja yrityksesi brändiin.
ZigiZagin näkökulma: hyödynnämme kansainvälistä tutkimustietoa, kun suunnittelemme yritys- ja asiakaslahjakokonaisuuksia. Toimimme Oulusta käsin ja palvelemme yrityksiä koko Suomessa – Helsingistä Tampereelle, Jyväskylään ja Kuopioon sekä aina Ouluun asti. Yhdistämme EU:ssa valmistetut päähineet (Brnon tehdas), tarkasti valikoidut Far East -kumppanit ja yli 20 vuoden kokemuksen – yli miljoonan päähineen toimituksella – jotta jokainen yrityslahja ja asiakaslahja tukee tutkitusti toimivaa suhteen rakentamista.
Tutkimuslähteet (valikoitu)
-
Beltramini, R. F. (1992). “Exploring the effectiveness of business gifts:
A controlled field experiment.” Journal of the Academy of Marketing Science.
https://link.springer.com/article/10.1007/BF02723479 -
Beltramini, R. F. (2000). “Exploring the effectiveness of business gifts:
Replication and extension.” Journal of Advertising.
https://www.jstor.org/stable/4189143 -
Bauer, C., Leung, F. F. & Palmatier, R. W. (2024).
“Effects of gifting on relationship performance: Strategies for avoiding
suspicion and unfairness perceptions.” Journal of the Academy of Marketing Science.
https://link.springer.com/article/10.1007/s11747-024-01026-9 -
Danhammer, J. (2014). Liikelahjat mikro- ja pk-yritysten markkinointiviestinnässä.
Satakunnan ammattikorkeakoulu, opinnäytetyö.
https://www.theseus.fi/handle/10024/85202 -
Chan, C. & Mogilner, C. (2017). “Experiential gifts foster stronger social
relationships than material gifts.” Journal of Consumer Research.
https://academic.oup.com/jcr/article/43/6/913/2632328 -
Puente-Díaz, R. & Cavazos-Arroyo, J. (2023). “The consumption of experiential
gifts is construed as more autonomy supportive and leads to greater gratitude.”
Frontiers in Psychology.
https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2023.1254789/full -
Liu, J. et al. (2022). “More Expensive, More Attractive? The Effect of Pricing
on Gift Evaluation.” Frontiers in Psychology, 13, 790434.
https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2022.790434/full -
Branco-Illodo, I. & Heath, T. (2020). “The ‘perfect gift’ and the ‘best gift ever’:
An integrative framework for truly special gifts.” Journal of Business Research.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0148296319306769 -
PPAI (2023). Hungry for Promo – 2023 Consumer Study.
https://www.ppai.org/media-hub/hungry-for-promo/ -
GiftAFeeling (2025). “229+ Corporate Gifting Statistics That Reveal What’s Working in 2025.”
https://www.giftafeeling.com/pages/corporate_gift_statistics_2025 -
ClientGiant (2023). “The Art of Gift Giving: 7 Snapshot Gift Statistics Revealed.”
https://blog.clientgiant.com/7-snapshot-gift-statistics-revealed -
Sendoso. “New data reveals gifting unlocks customer loyalty.”
https://www.sendoso.com/resources/blog/new-data-reveals-gifting-unlocks-customer-loyalty -
Clove & Twine. “The ROI of Corporate Holiday Gifting.”
https://www.cloveandtwine.com/blogs/blog/the-roi-of-corporate-holiday-gifting
Usein kysytyt kysymykset yritys- ja asiakaslahjoista
Hyvä yrityslahja uudelle asiakkaalle on kohtuuhintainen, laadukas ja helposti käyttöön menevä – ei vielä “iso arvolahja”. Tutkimusten mukaan lahjan ei tarvitse olla kallis, kunhan se on osuva ja hyödyllinen. Liian kallis lahja suhteen alussa voi jopa tuntua liioitellulta.
Käytännössä tämä voi olla esimerkiksi laadukas käyttötuote (keittiö, kylpyhuone, arjen tekninen apuväline) tai hyvin valittu päähine, joka sopii asiakkaan arkeen ja brändiin.
Pitkäaikaiselle avainasiakkaalle tutkimus suosittelee selvästi perusteltua arvolahjaa, jonka arvo vastaa suhteen pituutta ja liiketoiminnan merkitystä.
Toimivia valintoja ovat esimerkiksi:
- laadukas ja pitkäikäinen keittiö- tai kattaustuote (premium-sarja, jota asiakas käyttää vuosia)
- vastuullinen EU:ssa valmistettu päähine, joka viestii laatua ja kestävyyttä
- arjen tai vapaa-ajan lahjasetti, johon on helppo liittää tarina ja kiitosviesti.
Tutkimusten mukaan lahja toimii parhaiten, kun siihen liitetään henkilökohtainen kiitos ja kerrotaan, miksi se annetaan juuri nyt.
Tutkimus- ja kuluttajakyselyt toistavat samaa viestiä:
asiakkaat arvostavat lahjoja, jotka ovat:
- hyödyllisiä arjessa (käyttöön menevät tuotteet, ei koristekrääsä)
- laadukkaita – halpa muovinen lahja heikentää helposti brändimielikuvaa
- identiteetin mukaisia – tukevat vastaanottajan omaa tyyliä ja arvoja
- hillitysti brändättyjä – pieni, tyylikäs logo koetaan lahjaksi, ei mainoskyltiksi.
Tämä on myös yrityslahjojen prestige-valikoiman ajatus: valmiiksi mietittyjä lahjoja, jotka sopivat käytettäväksi ja kestävät katsetta myös lahjan saajan näkökulmasta.
Kansainväliset corporate gifting -kyselyt osoittavat, että työntekijät arvostavat lahjoja, jotka:
- tukevat hyvinvointia tai arjen sujuvuutta (esim. laadukkaat pyyhkeet, kylpytakit, kotona käytettävät premium-tuotteet, lämpimät päähineet)
- tuntuvat henkilökohtaisilta, eivät vain “massalahjalta”
- liittyvät yrityksen kiitollisuuden osoittamiseen (esim. projektin päättyminen, pitkä ura, merkkipäivä).
Tärkeää on myös viestintä lahjan ympärillä: lyhyt kiitos ja perustelu, miksi lahja annetaan, nostavat lahjan arvoa selvästi pelkkää fyysistä tuotetta korkeammalle.
Tutkimusten mukaan kysymys ei ole pelkästään euroista, vaan siitä, tuntuuko lahjan arvo oikeudenmukaiselta suhteessa asiakassuhteeseen:
- liian halpa lahja tärkeälle asiakkaalle voi tuntua vähättelyltä
- liian kallis lahja varhaisessa suhteessa voi herättää epäluuloa (“mitä tästä odotetaan vastineeksi?”)
- paras alue on ns. “targeted zone”: lahjan arvo vastaa suhteen pituutta, liikevaihtoa ja roolia.
Verotus ja yrityksen omat lahjapolitiikat asettavat myös rajoja, joten arvon määrittelyssä kannattaa huomioida sekä suhteen arvo että yrityksen linjaukset ja tarvittaessa kysyä tarkennus kirjanpidolta tai veroneuvojilta.
Kyllä. Tutkimuksissa ja käytännön caseissa yrityslahjojen vaikutusta on mitattu mm.:
- asiakastyytyväisyytenä ja ostoaikomuksina
- tapaamisten määränä ja liidien konversiona myynnissä
- asiakaspidon ja toistuvien ostojen kasvuna
- työntekijöiden sitoutumisena ja koettuna arvostuksena.
Käytännön tasolla voit seurata esimerkiksi:
- kuinka moni lahjan saanut asiakas vastaa yhteydenottoihin tai tapaamispyyntöihin
- miten lahjansaajien tilausmäärät ja keskikauppa kehittyvät
- miten henkilöstölahjojen jälkeen muuttuvat henkilöstökyselyt (esim. “koen olevani arvostettu”).


























































